Wednesday, October 24, 2012

Pabila Marah

Aku tak tau bagaimana perlu untuk aku ulas tentang satu perkara ni.

Hilang segala nikmat kata-kata. Membeku. Aku takut salah menegur.

Cuma satu pesan aku, pesan ku untuk diri sendiri. Juga untuk kamu semua.

JAGALAH PERKATAAN KAMU APABILA MARAH.

JANGAN SAMPAI ADA YANG TERASA TERHINA DENGAN PERKATAAN/PERBUATAN KITA.

Kadang bila marah, kita selalu lepas cakap. Ops...bukan kita. Aku. Kamu-kamu semua pasti bukan macam tu. Kamu-kamu semua orang yang lebih baik dari aku.

Kadang bila marah ada yang aku perasan, menggunakan perkataan menyumpah. "Celaka si polan"

"Bangsat". Malah menggunakan binatang sebagai ganti diri untuk orang yang dimarahi.

"Babi!!". Atau dialek..."Lahanat".

Segala macam lagi yang tak perlu disebut satu persatu.

Ada juga dalam bentuk merendahkan.

"Ko apa tau!!"

"Ko tu yang dok dalam gua"

Hmm...bila marah, better diam. Dia pernah ckp, "Diam itu emas."

Ku pinjam kata-kata dia jadi azimat.Semoga kita semua menjadi lebih baik. Kamu semua pasti lebih baik dari aku.


No comments: