Wednesday, November 14, 2012

Sistem Keilmuan

Ilmu

Tanpa sedar, kita kala ini tidak ubah seperti sebuah robot. Sebuah robot yang terperangkap dalam sistem ciptaan kita sendiri. Kita terperangkap dalam sistem robot yang menjadikan kita juga robot. Kita terbejad dalam sistem kaku yang kita ciptakan sendiri.

Kebanyakkan dari kita, menghabiskan waktu untuk mengejar ilmu. Dari sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi(budak bijaksana), diploma(budak biasa-biasa), degree(budak-yang-nampak-edukated), master(budak edukated), PHD (bapak budak). Kita diajar untuk cemerlang!!Kita diajar untuk terbilang!!

Untuk menjadi cemerlang, untuk menjadi terbilang, kita semestinya akan diperlukan melalui sebuah penilaian bernama PEPERIKSAAN. Samada peperiksaan berbentuk teoritikal atau praktikal, ia tetap namanya peperiksaan.

Kita bertungkus-lumus, bersengkang mata, letak kepala dalam besen penuh air, pasang lagu kuat-kuat dan apabila bosan mengadap buku-buku yang bersepah, kita mula mencari jalan menyakat kawan-kawan lain yang masih cuba untuk fokus. Dan pada akhirnya, semua terbongkang diatas lantai.

Sebaik tamat pembelajaran, kita mula menapak didunia luar yang sebenar. Tidak lagi dilindungi oleh tembok batu dan jeriji besi. Bebekalkan semangat yang jitu bak ceramic composite yang dilapis logam heavy duty, impian yang menggunung bak kinabalu, segak berkemeja berseluar slack sambil menjinjing fail ke hulu ke hilir.

Andainya rezeki kita, kita akan dapat kerja yang kita idam-idamkan. Kalau tak. "kerjalah dulu sementara dapat kerja yang betul-betul". Dan bagi kita yang dapat kerja "betul-betul", kita mula kehairanan, dari 100 yang kita belajar, apa yang dapat kita praktikkan cuma mungkin sekitar 30-40 perkara. Itu pun kalau kita bernasib baik.

Dan untuk itu, aku terfikir. Kita mula belajar untuk "ilmu" atau kita mula belajar untuk peperiksaan? Adakah kita belajar atau menghafal?

Dari pengalaman aku sendiri, ada yang ku lihat menghantar projek di"luar" untuk disiapkan oleh mereka yang mahir dengan bayaran tertentu.Dan pada hari assessment, dengan muka penuh bangga menayangkan atwork yang sangat cantik yang pada hakikatnya disiapkan oleh pihak "luar". Dan mereka ini kebanyakkannya menjadi warga pendidik. Maaf. Ini kenyataan.

Dan bagi mereka yang suka bereksperimen,(eksperimen jarang yang jadi cantik), mereka selayaknya hanya mendapat C. Itu kalau bernasib baik. Kalau tidak,tunggu sahaja muka mereka di semester depan. Dan kita mula dinilai dari hasil, bukan dari ilmu.

Konsep menilai hasil, tidak salah. Cuma mungkin, pada peringkat pembelajaran, kita kena menilai dari pelbagai sudut. Konsep menilai hasil akhir, akhirnya mula membuatkan kita takut untuk mencuba dan takut untuk silap. Dan kita tidak melihat hasil yang gagal sebagai satu tapak yang sebenarnya masih ada ruang untuk dimajukan.

Dan hasilnya, kita melahirkan ramai robot. Bukan lagi manusia yang kritis. Bukan juga manusia yang kreatif.


“Dasar pendidikan kita adalah kepatuhan.
Bukan pertukaran pikiran.
Ilmu sekolah adalah ilmu hafalan,
dan bukan ilmu latihan menguraikan.”
::W.S Rendra::

“Wisdom cannot be imparted. Wisdom that a wise man attempts to impart always sounds like foolishness to someone else. Knowledge can be communicated, but not wisdom. One can find it, live it, do wonders through it, but one cannot communicate and teach it.”  :: Herman Hesse (Siddhartha)::




No comments: