Tuesday, May 21, 2013

Perjuangan

Assalamualaikum wbt...

Sudah beberapa kali hasrat untuk menulis tertangguh. Sedang pada sela masa aku hanya tercatuk depan laptop menghadap tiubkamu.

Alhamdulillah PRU13 sudah berakhir. Keputusan juga sudah keluar. Walau apa jua keputusan, yang penting ini waktu untuk melihat perubahan seterusnya. Ini bukan lagi waktu untuk terpekik terlolong seperti manusia tanpa adab dan ajaran agama.

Pada hari pengundian, berlaku pelbagai kekecohan (samada ditimbulkan dari pihak Kerajaan atau PR). Isu pengundi hantu, Blackout, Undi Pos, Penambahan kertas undi, dakwat kekal yang tak berapa nak kekal dan pelbagai lagi.

Pelbagai gelagat juga aku perhatikan semsa proses untuk membuang undi. Gelagat mereka yang tua, pertengahan dan pucuk muda baru nak kenal dunia. Seronok!!

Namun bukan itu yang ingin aku coretkan.

Berbalik soal PRU13. Ini soal politik. Ini soal perjuangan. Ini soal masa depan.

Aku tidak mencampuri walauapa jua fahaman/idealogi politik yang kamu dukung. Terpulang. Cuma aku ingin bertanya. Apa sebenarnya yang kamu perjuangkan?

Br1M?Pr1ma?Penghapusan Tol?Mansuhkan Ptptn?

atau

Perjuangan meletakkan AlQuran dan Sunnah pada kedudukan tertinggi dalam hierarki negara?

Apakah perjuangan kamu untuk dunia dan akhirat atau perjuangan dunia semata?

Terpulang. Masing-masing boleh bertanya pada diri sendiri tentang perjuangan masing-masing.

Cuma sedikit pesan dari manusia yang sering salah dan silap. Tak perlu untuk terlalu taksub dengan pemimpin dan parti. Mereka semua hanya manusia biasa. Bukan Nabi yang Maksum. Jangan diturut emosi. Bimbang dicampuri bisikan-bisikan syaitan.

Berjuanglah untuk Islam. InsyaAllah. ^_^

No comments: