Thursday, October 30, 2014

Cerita Bola Sepak Malaysia, Jovian Mandagie dan Cik Piah Sinar Fm....

Assalamualaikum

La ni dok kecoh pasal bola. Musim bola. Piala Malaysia. Orang Johor jupe orang Pahang. Aku idok lah kisoh sangat pasal bola Malaysia nih sebab aku tak minat sangat. Setiap kali aku tengok bola Malaysia, lebih banyak menyakitkan hati dari menghiburkan. Tapi itu lah standard kita. Daripada dok  marah-marah, sakit-sakit hati bagai, baiklah aku buat benda lain yang lagi banyak pekdahnya.

Aku lebih tertarik dengan perangai penyokong-penyokong yang amat-terlalu-fanatik-bangat. Yang dok sibuk-sibuk jadi pahlawan-papan-kunci. Yang dok sibuk maki hamun sana sini. Mencarut tak tentu hala. Lebih manis bila keluar carutan dan makian dari sang gadis bertudung litup. Maka benarlah, tudung itu bukan pengukur tahap kecelikan otak.

Ouh, tak lupa juga dari mereka yang sudah cukup baligh untuk berfikir baik buruk.

Seolah kita ini Melayu yang mengaku Islam, sudah habis bahasa yang indah selain makian, carutan dan pelbagai kata kesat dalam perbendaharaan kosa kata kita Melayu Islam.

Dan itu baru bola. Belum bahasa politik yang lagi tinggi darjat carutannya.

***

Baru-baru ni dapat jemputan untuk shoot Jovian Mandagie. Aku sekadar kenal dengan namanya sahaja sebelum ni. Jemputan ni dari JovianistaClub iaitu kelab peminat official Jovian Mandagie. Antara yang hadir Julia Ziegler dan Cik Piah Sinar Fm.

Cute Cik Piah nih.

Apa pun, aku salute dengan pencapaian Jovian. Dari bukan sesiapa menjadi seseorang (aku pelik betul terjemahan melayu nih)

***

Dah la. Malas dah nak menaip.

Assalamualaikum

No comments: