Wednesday, February 15, 2012

Tangis Rindu Pohon Kurma Kepada Rasulullah s.a.w

Jabir bin Abdullah bercerita;

"Dahulu Nabi s.a.w ketika berkhutbah pada hari jumaat, akan bersandar pada sebuah pokok kurma, lalu seorang wanita atau lelaki ansar berkata "Ya Rasulullah! Sudikah tuan kami buatkan untukmu sebuah mimbar?"

Baginda menjawab "Ya, jika kamu mahu"

Maka mereka membuatkan untuk Baginda sebuah mimbar. Dan bilamana hari jumaat tiba, lalu Baginda menaiki mimbar. Seketika itu terdengar tangisan yang muncul daripada pohon kurma tadi, umpama tangisan seorang bayi.

Baginda Rasulullah s.a.w turun dari mimbar, dan memeluknya, sehingga tangisan itu reda umpama redanya tangisan seorang bayi (yakni ketika ditimang oleh ibunya).

Nabi s.a.w bersabda "Pokok itu menangis kerana ia terbiasa mendengar zikir disana"(Riwayat Imam Bukhari)

Sayidina Hassan al-Basri berkata "Wahai sekalian kaum muslimin! Kalau kayu boleh rindu untuk berjumpa dengan Rasulullah s.a.w, maka kamu sekalian lebih patut untuk merindukan kepadanya"(Fathul Bari Syrah Sahih al-Bukhari)

Imam Syafi'i r.a berkata "Tiada mukjizat yang diberikan oleh Allah kepada para nabi, melainkan diberi kepada Nabi Muhammad s.a.w, jikalau Allah memberi mukjizat kepada nabi Isa a.s menghidupkan orang mati, maka sesungguhnya Allah telah memberi Nabi Muhammad s.a.w pokok kurma mengungkapkan perasaan rindunya kepada Rasulullah s.a.w sehingga terdengar suaranya" (Fathul Bari Syrah Sahih al-Bukhari).

No comments: