Monday, March 26, 2012

Kehidupan

Hidup ini satu pelajaran. Hidup ini satu pentas untuk kita belajar dan mengutip pengalaman.

Kadang kita belajar dengan jalan yang mudah dan senang.

Namun kadang kita belajar dengan mahar yang sangat tinggi.

Pelajaran tentang kehidupan. Pelajaran tentang menjadi manusia. Takkan pernah berhenti.

Kadang kita timbul. Kadang kita tenggelam.

Dari pengalaman yang kita kutip, ia membentuk siapa kita. Dan kebanyakkan pengalamanku, ku kutip di pinggir jalan.

Ramai dikalangan teman-teman, bertanya tentang reaksi wajahku yang sangat jarang menunjukkan perasaan.*Senyum*

Bukan bermaksud aku tidak gembira. Tidak bermaksud aku tidak teruja/suka.

Mungkin aku sudah lupa tentang apa reaksi yang sepatutnya pada raut wajah bila kita teruja/suka/gembira. Ingatkan aku. Ajarkan aku.

Aku mengekspresikan keterujaan/kesukaan/kegembiraan dengan perbuatanku. Namun harus juga aku akui, tak ramai yang mampu memahami.*Senyum lagi*.

Hidup ini sangat misteri. Terlupa apa yang berlaku, sedang masa depan tidak berada dalam genggaman.

No comments: