Monday, March 19, 2012

Sesi Menembak

Sabtu yang lepas aku sempat men join kan diri dalam satu photoshoot. Lama jugak tak shoot talent. Sangat lama ekceli.

Minat aku dalam dunia foto tak pernah berubah. Tapi kebelakangan ini seolah minat itu berkurang dengan sangat mendadak. Bermula akhir tahun lepas. Hingga masa shoot wedding, aku boleh blur. Otak terbejat. Jadi aku ambil keputusan berehat dari job wedding.

Aku join photoshoot talent sebab aku tak shoot kerana aku dibayar. Aku shoot kerana "aku nak". Perasaan shoot sebab dibayar dan shoot sebab "aku nak" sangat berlainan. Bila aku dibayar untuk shoot, fikiran seolah telah di set. "Ini kerja". "Mesti buat yang terbaik". Dan aku lupa perasaan enjoy masa shoot. Lama kelamaan ia menimbulkan perasaan "bosan".

Bila aku shoot ramai-ramai dan tidak dibayar, aku bebas. Walaupun pada dasarnya, aku pergi-untuk-menembak-talent tapi ekceli aku tak berapa shoot sangat. Juz take a few shot. Aku cuma inginkan perasaan enjoy semasa menembak. Satu perasaan yang telah lama pudar. Aku inginkan feel itu kembali.

Mostly talent yang datang adalah muka-muka baru. Perlu ditunjuk cara untuk pose. Perlu di ajar tentang ekspresi. Agak canggung untuk aku. Sebab perlu kembali pada asas. Tapi sekurangnya ia menyeronokkan. Sesekali kembali pada akar, ada satu perasaan yang berlainan.

Dari ramai talent yang hadir, aku cuma shoot 4 orang. Dan aku cuma menumpukan pada 2 talent. Selebihnya aku biarkan pada otai-otai lain. Lagipun aku pergi photoshoot dengan sekadar peralatan yang sangat basic. Sangat-sangat asas. Cuma guna ambient light. Lagipun ambient light lebih cantik berbanding artificial light. Cuma perlu bermain dengan angle.

Dalam sesi photoshoot, dapat jugak kenal photog-photog lain. Saling kongsi ilmu. Tukar-tukar pendapat. Sekurangnya ada benda baru untuk aku. Dan itu sekurangnya boleh kembali menarik perasaan teruja/seronok bila menembak.

****

Boss tegur aku.

"Risau aku tengok ko skang. Makin diam". Baiklah en.Boss. Saya cuba bercakap. Haha.


No comments: