Monday, June 18, 2012

Egoistik

Manusia ni pelik. Sangat pelik. Kalau betul Alien & Predator wujud, mereka pun takut dengan manusia. Manusia lebih pelik dari mereka.

Ramai yang menyebut "1001 macam karenah manusia". Salah.

Manusia mempunyai karenah lebih dari itu. 1Juta. 20 Juta. 300Juta. Siapa tahu.

Salah satu perangai manusia yang aku suka tengok. EGO.

Ego bukan sejenis barang walaupun ada motosikal bernamakan EGO. Ianya berasal dari Latin. Seperti biasa, Melayu akan menyerap perkara-perkara dari luar termasuk EGO ini dalam perbendaharaan kata mereka. Aku selalu mendefinasikan Melayu itu Adalah Span. Melayu adalah bangsa yang sangat fleksibel.

Ego kadang boleh menjadi baik. Walau selalunya menjadi buruk.

Dan perlu ku akui, aku sendiri kadang terperangkap dalam sarang lelabah EGO. 

Kerana itu aku belajar untuk merunduk hati. Supaya hilang Ego itu namun tidak sampai hilang maruahku.

Ego tidak mengira jantina. Lelaki atau perempuan. Semua sama. Kadang lebih tinggi pangkat kita, lebih tinggi ego kita.

Lebih banyak ilmu kita, lebih tinggi ego kita.

Berhatilah. Waspadalah. Jangan terperangkap dalam sarang lelabah ego.

Korang lebih pandai dari aku untuk menilai.

No comments: