Saturday, April 13, 2013

Brotherhood



Aku berdiri berhadapan peti besi. Mataku tepat menghala kearah pintu peti besi itu.

Dengan tangan yang bersarung,aku menggunakan kepakaran yang ada untuk membuka peti tersebut. Memulas dengan perlahan tombol kunci. Kupejamkan mata, supaya tumpuanku lebih tajam untuk mendengar setiap gerak tombol. Satu kunci telah ku pecahkan.

Aku memandang jam ditangan."Ada 3 minit lagi"desis hatiku.Aku terus berusaha memecahkan
kod kunci yang kedua.

Berjaya. Tinggal satu lagi. Aku memandang sekeliling untuk memastikan keadaan
agar betul-betul selamat. Aku kembali memandang tombol."Please let me see your
heart baby." ucapku perlahan.

Sekali lagi ku pejamkan mata. Mendengar setiap bunyi yang datang dari tombol kekunci.

Trakk tak tak.

"Yes".Aku tersenyum lebar disebalik topeng ala ninja. "I love you" ucapku pada peti besi
itu seraya mengusap perlahan pada sisi tepi peti tersebut.

Perlahan-lahan pintu ku buka.

***

Redzuan Memandang sekeliling rumah banglo itu dari atas motor. "Mano pulok kakah ni? Lambat benar."
Sesekali matanya memandang jam di tangan.Baru tukar bateri. Tukar kat Uptown Shah Alam katanya.

Tepat jam 0450, Redzuan terus memutar kunci motorcross. Matanya terus melilau mencari kelibat seseorang. Terlihat dimatanya sesusuk tubuh manusia serba hitam berlari perlahan kearahnya.

"Guano?Buleh?"Soal Redzuan pada aku.

"Gilo.Ni Serol a.k.a TJ lah"kata ku sambil tersengih bangga seraya mengeluarkan batu delima merah dari dalam beg yang ku sandang.

"Demmmm..gojes" BerEnglish pulak si Redzuan ni sambil mata terbeliak.

"Cepat lah.mu nok mapuh dok lamo-lamo sini?" Redzuan menyoalku dengan dialek Kelantan yang cukup pekat.

Aku tersengih...

***

Aku terlentang di atas permaidani di ruang tamu. Cukup tebal untuk membuat aku terlena.
Tapi mata aku buntang ke siling.
"Guano nengung gitu?" soal Redzuan.
"Ingat bunga lah tuh" sampuk Ijam.
"Waklu" balas ku pendek.
"Aku terfikir,sampai bila kita nak macam ni?" Soal ku. Deep.
"Sampai dah cukup KPI" Balas Ijam.Sengih lagi.

***

Pranggg!!

Bunyi kaca tingkap pecah. Mataku berkalih memandang.Unit Tindakan Khas!!

"Shit".

"Blah woi" Laungku kepada Redzuan dan Ijam.

Aku meluru ke arah tingkap yang bertentangan. Disebelahku Redzuan. Aku menoleh kebelakang.
Ijam!!

Ijam tertiarap di lantai. Dikunci kemas oleh salah seorang anggota.

"Demm" Tiada apa yang boleh aku dan Redzuan lakukan ketika ini selain cuba melarikan diri.

Kami terjun melalui tingkap.Terasa angin sepoi-sepoi bahasa mengusap pipi. Mungkin ini
akhirnya.


***

"Bang,saya datang nak tengok rumah.Abang cari rakan penyewa kan?"Soal lelaki itu.
Aku memandang Redzuan.

"Ha'a.Masuk lah.Rumah bersepah." Jawab ku ikhlas.

"Tak kisah bang.Janji saya ada rumah jer" Balas lelaki itu.
"Nama saya Ijam" Sengih lelaki itu.

Itu lah detik-detik perkenalan aku dengan Ijam. Dari teman serumah kepada partner "bisnes".

***

Bukkk!!

Aku ngan Redzuan terlentang atas kotak-kotak yang tersusun. Kotak-kotak ni memang sengaja
kami susun dari awal. Mana lah tahu untuk kegunaan diwaktu kecemasan.

Kami bangun dan terus berlari.

"Laju wehh" gesa Redzuan. Dia berlari didepanku.

Bamm!!Bunyi tembakan dilepaskan...

Tiba-tiba muka aku rasa panas dan basah. Aku meraut muka.

"Sirap mana datang pulak ni?" Getus hatiku.
"Weh wan,mana datang sirap ni?" Soal ku pada Redzuan.

Redzuan berpaling perlahan. Memandangku.

Aku memandang kearah dada Redzuan. Darah merah pekat mengalir. Redzuan terhoyong-hayang.
Pantas aku meluru menyambut sebelum dia rebah menyembah bumi.

"WANNNN"......

***

"Bertahan wan" Aku cuba menahan darah dari terus keluar dengan menekan menggunakan tapak
tangan. Sambil mata aku meliar. Aku sempat menarik Redzuan berlindung disebalik sebuah kereta.

"aku rasa aku tak lama lagi" ucap Redzuan perlahan.

"Kau masih mampu hidup seribu tahun lagi.Jangan risau" Balasku menipu.

Redzuan tersenyum.

"Mu meme teruk bilo nipu.haha" gelak si Redzuan.

"Tolong jaga keluarga aku bila aku tiada. Kau mesti terus hidup. Kau mesti teruskan perjuangan kita. Kau mesti rampas balik apa yang manusia-manusia kaya tamak itu rampas dari kita si rakyat Marhaen" Amanah Redzuan panjang lebar.

"Kita kena buat sama-sama. Aku tak mampu kalau seorang" Akuiku.

"Nanti aku tolong kau bila aku dah jadi jerangkung" Balas Redzuan sambil tergelak kecil.

"Dah..kau kena banyak rehat" ucapku. Mataku meliar mencari jalan keluar. KERETA!!

"Wan,aku ada cara keluar. Kejap"Aku memecah masuk dalam kereta yang jadi tempat perlindungan
untuk dengan Redzuan. Pantas tanganku memutuskan wayar yang berselirat dibawah stering.

Vrooommmmm!!!Berjaya!!

"Ok..jom gerak"aku meoleh kearah Redzuan.Aku kehairanan melihat Redzuan yang tersenyum.

Aku mendekatinya.Tiba-tiba Redzuan bangun dan menolak aku masuk kedalam kereta dan pantas
menutup pintu kereta.

"Go!!Go!!Go!!" Arah Redzuan pada aku yang masih terkebil-kebil

"Sampaikan salam pada keluarga aku. Cakap pada mak ayah aku, aku bangga jadi anak mereka"
laung Redzuan.

"Wan...."

"Goooooooo"

Aku nampak Redzuan mengeluarkan Barretta. Dia berbalas tembakan dengan skuad yang terlatih.
Dan dengan perlahan dia rebah lagi tanpa sempat ku sambut.

"Patut kah aku pergi?" Soal aku pada diriku.

Aku tersenyum.

Aku meluru keluar dengan sepucuk pistol erat ditangan.



No comments: