Sunday, December 28, 2008

Hantu Loji

Assalamualaikum...

Kali ni aku mau citer sket bab-bab hantu (panggilan dalam kelompok masyarakat marhaen kita)..
Kalo nak dikira pengalaman aku dalam siri Misteri Nusantara nih...aku rasa banyak gak lah...maklum lah..orang kampung...tapi aper yang aku nak citer nih tade sangkut paut dengan hantu kat kampung aku....Ini hantu Loji Gas Petronas...

Di Terengganu...ader satu kawasan yang sangat kaya...sangat2 kaya...kawasan lah yang kaya..orang2 kampung kat situ tade lah kaya sangat pon...kawasan diberi nama Kerteh...kat sini banyak yang amat loji2 dibina..Loji2 dibina dengan tujuan untuk diisikan dengan minyak atau gas...tapi setau aku gas memasak tade kat situ...ataupun gas NGV...

Pakcik aku salah seorang pekerja kat sana...mengikut apa yang diciterkan pada aku..(kalo pakcik aku tipu maknanya aku tipu korang lah...jgn marah aku..marah pakcik aku)..kawasan tuh memang 'keras'..bukan disebabkan oleh batu2 atau jalan yang berturap sampai 5 lapisan..Pakcik aku citer..kawasan tu dulu sebenarnya hutan...sebab tuh lah banyak bende2 atau kejadian2 pelik jadi kat situ...

Satu malam..waktu kerja shif malam..dalam lingkungan jam 2-3 pagi...semasa semua orang sedang nyenyak tido (pakcik aku jaga tapi wat2 tido)..diorang dapat panggilan dari ofis untuk masuk loji...amek bacaan meter gas...bangun lah sorang member pakcik aku nih..dia cuba kejutkan member2 yang lain untuk teman dier..tapi haram..sorang pun x bangun (wat2 tak bangun aku rasa)..dengan penuh kecekalan didada....dier pegi jugak...

Sampai diloji...dier terus masuk setelkan semua keje....selesai semua keje tanpa berlengah dier terus mencapai basikal (kenderaan rasmi dalam loji) untuk balik ke ofis...Baru je dier naik..dier terasa ader sesuatu yang sedang memegang baju dier..."kompem hantu nih"..kepala lutut dah gigil...tapi dikuatkan jugak hati..dikayuh jugak basikal....sambil mengayuh sambil baca apa2 ayat yang masih diingati...tapi dah terabur...perut lak tetiba sakit...."ahhhh...sudah"...peluh2 jantan mulai memercik kuar.....dah puas dibaca ayat..tapi 'bende' tuh tak lepas2 jugak...."kuat tul hantu nih"...

Sampai gak akhirnyer dier kat depan ofis...tapi 'bende' tuh maseh memegang baju dier...dikuatkan hati turun dari basikal...dipusingkan kepala untuk melihat 'bende' tuh...

"sial..dawai tersangkut kat baju aku"....

No comments: