Saturday, January 9, 2010

Aku Berlindung Dibawah naunganMu..Ya Allah.

Bila aku menulis...kadang-kadang aku terfikir.

Apakah yang aku tulis mampu mempengaruhi orang yang membaca??
Adakah pendapat yang aku utarakan itu betul??

Kerana menulis itu lebih bahaya dari berkata-kata.

Tapi sekadar pendapat, ia mungkin tak menjadi satu kesalahan. Terpulang pada yang membaca untuk menginterpretasikan apa yang dibaca.

Sekarang Malaysia diharukan dengan isu kalimah Allah. Dicurahkan lagi dengan minyak petrol RON95 yang dengar cerita akan naik lagi atas bara dengan membakar gereja.

Ada yang bertanya, "ko sokong tak keputusan mahkamah?"
Serius...aku tak tahu.

Allah itu adalah tuhan kita. Tuhan untuk sekalian makhluk di jagat raya. Allah yang mencipta kita untuk berada dalam kelompok orang-orang Islam. Allah jualah pencipta manusia-manusia dari kelompok agama yang lain. Maknanya, Allah itu adalah tuhan bagi manusia termasuk juga Kristian,Yahudi, Hindu, Buddha dan lain-lain kepercayaan samada mereka percaya atau tidak.

Dari sudut positifnya keputusan mahkamah, aku berpendapat, ia secara tidak langsung boleh mendekatkan Kristian pada Allah dan semoga mereka mendapat hidayah. Ia juga memudahkan bagi orang Islam untuk menyampaikan dakwah Islamiyah.

Dari sudut negatifnya, aku takut ia akan disalahgunakan. Ia akan memudahkan golongan Kristian menyebarkan dakyah mereka pada orang Islam yang sekarang iman semakin menipis.(termasuk aku). Aku juga takut mereka tidak lagi menjaga kesucian kalimah Allah. Mungkin kita akan nampak baju yang ada kalimah Allah sewenang-wenangnya dibawa masuk ke tandas.

Di ikutkan dari segi boleh atau tidak mereka ingin menggunakan kalimah Allah, mereka boleh menggunakan kalimah Allah. Kristian juga berasal dari agama samawi. Cuma telah dipesongkan.

Mungkin boleh dibenarkan mereka menggunakan kalimah Allah namun mesti terdapat syarat-syarat atau peraturan yang dikenakan bersama. Tapi aku masih risau, buatlah undang-undang ketat macam mana pun, ciptalah peraturan seketat mana pun, ianya tetap boleh dilanggar.

Tapi walau apapun keputusan mahkamah, aku tetap tidak bersetuju dengan tindakan segelintir pihak yang membakar Gereja. Itu adalah rumah ibadat. Malah dalam undang-undang perang Islam pun, kita tidak boleh menyerang rumah ibadat. Aku harap yang membakar geraja bukan lah dari orang Islam. Mungkin dari orang yang ingin melaga-lagakan Islam dan Kristian.

***Aku berlindung pada Allah Yang Maha Kuasa.

No comments: