Sunday, January 24, 2010

Aku VS Polis Trefik

Hari ini aku gerak pergi kerja dengan motor. Aku tengok langit. Cantik.
Masa dalam perjalanan, jantung aku dup dap dup dap. Aku tawakal. Aku pasrah. Aku yakin insyaAllah takde apa-apa sebab sebelum gerak tadi aku dah baca bismillah.

Aku ambil keputusan lalu jalan belakang. Jalan ikut Kg Jawa,Jalan Kebun dan Jalan Sukepi. Aku tak nak lalu jalan Klang. Disebabkan oleh usia motorku, aku tahu aku tidak mampu memecut maka aku bawak dengan penuh sifat romantik dan belaian kasih sayang.

Masa kat Jalan Kebun, aku cilok satu lori. Tetiba kereta kat depan aku bagi high beam. "Dia marah agaknya". Aku meneruskan perjalanan aku. Tetiba sebijik lagi kereta bagi high beam walaupun aku dah kat side paling tepi. "Pehal lak uncle cina ni??".Tapi aku dah makin rasa tak sedap hati.

Sah.Ada polis trefik kat depan siap dengan Pajero putih sedia untuk bertarung kelajuan dengan mana-mana yang manusia yang melanggar undang-undang. Aku disuruh ketepi.

Aku buat muka konfiden.Dalam dada jantung mahu meletup. Tetiba aku dapat idea sangat bernas.

Mula-mula aku hulur road tax aku.Komfem lepas. Lambat lagi mati. Pastu aku dengan konfiden hulur lesen yang ada gambar. Lepas. Ini part yang paling bermasalah ni. Aku hulur jugak lesen aku yang tertera disitu: 24/1/2008-24/1/2010.

"ok. Jalan"kata adik polis.

Aku dengan penuh konfiden dan kelegaan berlalu dengan penuh rasa syukur.Aku bajet kalau tak sebab polis tu rabun atau polis tu lupa tarikh atau juga sebab dia fikir semalam hari ahad. Semua kedai tutup termasuk pos ofis.

***Pehal taim lesen aku hidup tade polis tahan aku taim buat rod blok...

2 comments:

Nor Azlina Yusof said...

Ko baca doa & hembus lbh2 tak? tu yg lepas

Unknown said...

habes segala ayat aku baca.....haha