Monday, March 15, 2010

Jangan Mengaku Apa Yang Bukan Kita

Dua tiga hari lepas aku lepak-lepak ngan Angah,member aku. Tetiba dia tanya aku

"Siapa Jibril ko?". Hah!!!Dengan kepala dan ilmu yang takat suam-suam kuku aku nih selamba je lah aku jawab. "Jibril tu kan malaikat. Mana aku tau aku ada jumpa ke tak ngan Jibril. Naper Ngah?"
Angah bitau aku ada sorang mamat yang mengaku orang tarekat tanya dia soalan tuh. Soalan kedua mamat tu tanya "Macam mana Nabi Muhammad S.A.W masuk Islam?"

HAHHH!!!Lagi satu kes naya. Angah cakap "Nabi terima wahyu". Boleh pulak mamat tu cakap "EH..itu tabligh". Plak dah.Bukan semua orang Islam tau ke yang Nabi terima apa sahaja arahan dari Allah melalui wahyu?Bestuh orang Syariah percaya Nabi Muhammad terima melalui apa lak? Tarekat percaya Nabi Muhammad terima arahan/pesanan melalui apa lak?

Terus aku tepuk bahu Angah. "Ngah,kalau betul dia orang tarekat yang betul,mintak dia bukak sanad.Kalau tak terputus sampai kepada Nabi, kita boleh dengar dan kaji.Kalau terputus sanadnya,jangan lah memandai nak ambil"

Aku tanya member aku orang tarekat Naqsyabandiah,dia senyum jer. Katanya "Tarekat tidak akan bercanggah dengan Syariah. Kalau bercanggah,selidik dulu Tarekat apa yang diamalkan"

Dalam kepala otak jendul aku nih aku cuma mampu fikir samada mamat tuh memang betul masuk tarekat tapi belom khatam lagi ataupun dia bukan orang tarekat tapi mendengar cerita orang tarekat dan mengaku sebagai orang tarekat. Nampaknya aku bersyakwasangka. keh keh keh

2 comments:

Anonymous said...

entah2 wahabi. jeng jeng jeng

Unknown said...

rasanya bukan..wahabi jugak percaya nabi menerima pesanan/arahan melalui wahyu...
hehe