Wednesday, July 29, 2009

Konvesyen Tekstil 2009

Assalamualaikum..

Hari Isnin & Selasa yang baru lepas suam2 kuku minggu nih aku dihantar untuk menghadiri TALK at UiTM...

TEXTILE CONVENTION 2009:INNOVATION OF BATIK,SONGKET & CREATIVE WEAVING THROUGH ART & SCIENCE

Ada banyak research2 baru yang mana pada aku sangat berguna dan boleh terus diperkembangkan...Terutama apabila melibatkan pembentangan kertas kerja dari golongan yang sudah mempunyai PHD..Tapi sebetulnya kajian yang dilakukan oleh mereka yang berkelulusan master pada pendapat aku masih tidak mencapai standard yang sepatutnya.Selayaknya kajian tersebut dikategorikan sebagai kategori DEGREE...Tapi itu hanya pendapat aku yang tidak mempunyai kelulusan..

Daripada pemerhatian aku, peserta yang hadir yang mana bukan dari bidang akademik amat berkurangan. Yang ramai hanyalah para pensyarah.Mungkin kurang dari segi publisiti.Program yang sebagus ini sepatutnya mampu menarik minat golongan yang involve dalam dunia Tekstil khasnya dan Seni amnya.Mungkin juga dari segi kadar bayaran yang mencecah RM200/person.Atau mungkin juga disebabkan oleh malis yang diadakan pada hari orang ramai bekerja..

Satu isu yang menarik perhatian..

Apa nasib yang akan menimpa para pembatik dan penyongket tradisional jika produk2 mereka dikeluarkan secara mass-pro dan menggunakan mesin??

Banyak idea yang dibentang semasa forum,tapi pada pendapat aku,biarlah untuk open market kita ketengahkan hasil keluaran tangan dan untuk mass-pro ditumpukan pada projek yang berskala besar seperti tender kerajaan,military dll...

Apakah kita mampu bersaing diperingkat global??
Pada pendapat aku..yerp..kita mampu asalkan kita kreatif dan mampu untuk adapth kebudayaan dan cara hidup mengikut tempat. Takkan kita expect omputeh akan pakai baju melayu & bersongket ketika berada di negara mereka...so,kita mesti bersedia untuk itu.

***Gaya penulisan yang ilmiah..hahaha

2 comments:

Nor Azlina Yusof said...

Aku setuju pendapat ko pasal pembentangan budak master yang tak menepati piawai..Aku penah attend seminar..Even lecturer dari Uni pun tak la mantap..Bukan la aku bgs sangat..Cuma bagi aku kalu dr bahagian akedemik..ada yang tak campur dunia luar..So derong tak aware macam mana toughnya persaingan tu

Unknown said...

Lady Arween:yerp..mereka buat kajian mcm main2 nyer kajian..takder piawai tertentu yg digunakan..mana ISO,mana TS..itu lah susah nya kalo terus smbung study tanpa ader xperience keje dulu..tatau keadaan sebenar dekat luar...