Wednesday, February 24, 2010

Cerita Tentang Tarekat

Kawan aku tanya...

"Apa yang kau tahu pasal tarekat??Apa beza dengan kita dalam Syariah??"

Mengikut apa yang aku tahu...

Tarekat itu satu jalan sufi yang memperhalusi aspek-aspek dalam beribadah.Tarekat bukanlah ajaran sesat walaupun memang terdapat tarekat yang telah difatwakan sesat.

Tarekat Ahmadiah Qadiyani<------yang ini sesat.Dipelopori Mirza Ghulam Qadiyani.kalau tak silap nama dia.Mengaku sebagai seorang nabi dan mengatakan bahawa Nabi Isa a.s telah mati.

Tarekat pada asalnya diperturunkan kepada dua orang sahabat Rasulullah s.a.w iaitu Abu Bakar dan Ali. Dari Abu bakar diperturunkan lagi sehingga dinamakan Tarekat Naqsyabandiah.Diambil sempena nama Naqsyabandi iaitu tokoh yang mula dikenali dalam penyebaran tarekat ini.Merupakan Tarekat yang paling lembut.

Dari Ali diperturunkan pula pada anaknya iaitu Hassan dan Hussin.Melalui Hassan terbentuk dua tarekat melalui dua murid yang berbeza. Satu dinamakan tarekat Ahmadiah atau sekarang dikenali Tarekat Idrisiah. Satu lagi pula dinamakan Tarekat Syattariah. Melalui Hussin pula terbentuknya Tarekat Qadiriah. Melalui tarekat ini lah mulanya percampuran antara Tarekat Qadiriah dan Naqsyabandiah dan dinamakan Tarekat Qadiriah Wa Naqsyabandiah.

Pada aku,tarekat itu sesuatu yang sangat bagus. "Ihdinasiratulmustakim"...Jalan yang lurus.
Kalau mengikut apa yang dikatakan,setiap tarekat mestilah mempunyai sanad yang sah dan tidak terputus sehingga sampai kepada Allah.Maksud aku, contohnya nama Guru tersebut Syed Idris.Maka,dia mesti menunjukkan dari mana beliau mendapat ilmu itu atau beliau di baiah oleh siapa.

Syed Idris-polan-polan-polan-polan-polan-Abu Bakar-Rasulullah s.a.w-Jibril-Allah. Ini sekadar contoh. Kalau nak tahu sanadnya,try lah gugel.Kalo nak lagi tepat cari Tok Guru Tarekat.hehe

Maka kawan aku bertanya "ko tak minat nak masuk tarekat ker?Dari ramai-ramai manusia,ko antara orang yang telah mengetahui tentang tarekat"

Aku bukan tak berminat. Tapi pada aku,Jalan syariah yang aku ikuti sekarang pun masih lagi tunggang langgang, ini kan pula nak masuk tarekat. Haru biru karang.

Tapi kalau ada kawan-kawan aku yang nak masuk tarekat aku sokong.Tapi pilihlah tarekat yang dari sanad yang sahih. Kalau nak aku cadangkan,aku suka Tarekat Naqsyabandiah kerana tarekat ini bukan bermula dengan menundukkan nafsu tapi mensucikan jiwa.

Perkh....entry kali ini sangat ilmiah...hahah...Ekceli,aku pun tatau sangat.Sekadar tahu sikit-sikit pasal berkawan ngan orang tarekat. Tapi satu aku pesan. HATI-HATI DENGAN TAREKAT YANG SESAT!!

WaAllahualam....sesungguhnya ilmu yang aku ada ini bukan apa-apa.Allah jua Yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui.

3 comments:

b3nz said...

aku lagi xtau ape kot.. huhuhu

p/s:
boleh tak ko untick word verification tu.. amatla pemalas aku nk tinggal komen kalo kena verify segala.


ahhahhaa

Unknown said...

laju giler ko komen..hahahah..
tahu sikit2 jer benz..kongsi2 lah..hehe

**aku dah untick..hehe

Hezy-rena said...

ok..sungguh aku x faham langsung >.<