Wednesday, February 10, 2010

Perempuan Kelantan

Aku bukan lah seorang yang tahu menggunakan bahasa-bahasa puitis apa bagai...
Aku menulis kat blog ni pun tak pernah nak draf..main tulis jer apa yang terlintas kat benak aku yang agak-agak pandai sikit ni.
Tak boleh cakap bodoh..itu doa..dan aku tau aku bukan budak bodoh..cuma kurang pandai sikit..hehe

Aku masih ingat kata dari mak aku.Amaran or peringatan maybe...
"mung nok nikoh ngang saper pung ma dok kesoh..cume ma dok brehi kalu orang kelatang ngang orang indong"
Terjemahan:"ko nak nikah dengan siapa pun ma tak kisah...cuma ma tak suka kalau orang kelantan ngan orang indon"

Reason??..ma aku cakap,pempuan Kelantan ni memang pandai berhias. Cantik. Tapi rumah bersepah.Kalau Indon maybe ma aku takut aku trus lepak sana tak nak balik Malaysia.

Aku ramai kawan dari Kelantan. Dari pemerhatian aku, apa yang ma aku cakap ada juga betulnya. Satu rumah ada 4-5 orang anak perempuan yang dah boleh jadi bini orang tapi rumah macam ader 5 orang anak jantan rockers. Maaf. Tapi itu dari pemerhatian aku.

Tapi mengikut pendapat dan penilaian otak aku belah kiri ni, perempuan dari negeri mana pun sama je. Tak kisah lah ko dari Kelantan ke,Terengganu ke,Pahang ke,Kedah ke or dari WPKL sendiri...sama je. Negeri bukan penyebab perangai ko jadi camtu atau camni. Pokok pangkal..diri sendiri. Ada juga aku kenal perempuan Kelantan yang tahu jaga rumah. Maksud aku tahu bersihkan rumah,kemas rumah. Dan aku juga kenal perempuan Selengorrr yang tau dress up je tapi rumah macam sarang tikus. So, pada aku Kelantan or negeri mana pun...sama je.

Mungkin mentaliti ma aku macam tu disebabkan oleh persekitaran orang-orang Kelantan yang dia kenal. Tapi kalau dah aku suka budak Kelantan aku bajet ma aku InsyaAllah terima jugak. Anak kesayangan ok!!hehe...

***Takut gak aku kalau budak Kelantan baca ni sentap...



3 comments:

IRA said...

ooo...

pemerhatian aku lak, kalo cantik selalunya pengotor/malas

ni lah satu2nya sebab aku bangga aku tak cantik

wakakaka

Unknown said...

yer ker?? boleh jadi panduan hidup ker??hahaha...

Anonymous said...

itulah hakikat der....perempuan kelantan pengotor. tq
heheheh