Monday, February 22, 2010

Zakat

Satu hari yang agak suam-suam kuku, aku lepak ngan salah sorang member aku. Dia ni kalo bab Quran boleh tahan. Siap ngapal ayat-ayat dan terjemahan. Hari-hari makan kismis kot. Tapi lepak ngan aku sambil layan Pall Mall sama tea o ais limau.

Maka terbukak lah satu topik.AGAMA. Macamlah yang aku ngan dia bincangkan.Sehebat lagak pidato di Parlimen. Idola aku sekarang kalau kat Parlimen, Bung Mokhtar. Sekali keluar sub topik pasal zakat.

Mengikut pendapat kawan aku...

"Negara kita berlandaskan hukum dunia. Hukum ciptaan manusia. Bukan hukum yang datang dari Allah. Dari Al-Quran. Al-Quran itu Haq. Ciptaan manusia itu batil. Jadi kenapa kita harus memberi zakat pada kerajaan yang batil??"

Macam juga ayat Dr Asri...
"Duit zakat kita dengar juta-juta.Tapi yang miskin ARTIS juga yang tolong"

Tedia...Aku cam bese..Melopong sambil wat-wat muka berlagak seolah-olah sangat-sangat tahu. Ye..saya faham chegu.

Mengikut pendapat aku yang naif ni plak dan pemalas nak fikir-fikir banyak, zakat itu rukun Islam. Di Ulang.RUKUN ISLAM. So,aku berzakat jer lah. Kalau duit zakat tu tak sampai kat tangan-tangan yang HAK, dosanya telah ditanggung oleh orang-orang yang dipertanggungjawabkan dengan amanah tersebut. Aku melakukan bahagian aku. Dan aku harap apa yang aku lakukan ini betul.InsyaAllah.

WaAllahualam.

No comments: