Wednesday, January 4, 2012

Aku (bukan sesiapa)

*Senyum*

Banyak perkara yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Memberi ku banyak pelajaran. Aku tidak akan menunding jariku pada mereka yang lain atas kesalahanku. Tidak sama sekali. Aku memikul seluruh tanggungjawab.

Ma selalu berpesan "jadi anak lelaki sulung, abg long kene kuat"...*senyum*

Aku lah ayah pada adik-adik ku. Aku lah abang pada keluargaku. Aku sudah terbiasa dengan satu perkataan. Tanggungjawab. Tanggung dan Jawab. Aku selalu berbicara dengan diri. "ini pelajaran untukmu". "Ini pengalaman yang harus kau kutip untuk buat kau jadi lebih cekal"

Aku bukan orang yang petah berkata. Aku cuma seorang yang suka menulis. Seringkali meluah dengan pena. Pada tinta yang tidak berdakwat.

Seringkali menyembunyikan titis tangis dari pandangan mereka. Seringkali membalut luka dengan gelak tawa yang palsu. Mungkin aku sudah terlalu lama memikul amanah ini, membuat aku jadi terbius. Kebahagiaan aku letak pada senyuman orang sekeliling ku. Bukan lagi pada senyumku. Jangan percaya pada senyumku!!

Aku cuba berlaku adil pada mereka di sekelilingku. Namun aku tau. Itu di luar kemampuanku. Aku tak mampu. Mereka-mereka jua selalu berkata cuba berlaku adil. Namun aku nampak ketidakadilan. Kadang, lebih baik berdiam. Itu yang aku belajar.

Aku risau bila aku tiada nanti. Aku harap mereka akan terus tersenyum. Mungkin masa aku tak lama lagi. Harap mereka tenang-tenang sahaja. Senyumlah. Itu penwar duka.

No comments: