Monday, January 30, 2012

Hajat Dan Hasrat

Hajat dan hasrat...

Itu adalah lumrah bagi kita manusia. Manusia akan selalu berhajat. Akan selalu berhasrat.

Pasti akan ada yang tercapai dan ada yang tidak. Akan ada yang menguntum senyum dan ada yang terkecewa.

Walau begitu, kita pasti akan terus berhajat. Akan terus berhasrat. Mungkin sampai masa dijemput pulang.

Dan bagi aku, aku sekadar hambaNya. Berkongsi dunia dengan hamba-hambaNya yang lain.

Mungkin ada yang berhajat sesuatu padaku. Sedaya aku, aku cuba ikhtiarkan. Kerna padaku, kurang elok untukku menolak hajat insan lain tanpa berusaha menunaikannya terlebih dahulu. Dan jikalau telah berusaha, namun aku tidak mampu, aku pohon maaf. Mungkin setakat itu sahaja kemampuanku.

Aku jua manusia. Yang berhajat dan berhasrat. Kadang terluah. Kadang dipendam dalam-dalam. *senyum*. Bagi aku, itulah lumrah kita manusia.

Jadi tiada salahnya kita berhajat dan berhasrat.

Pohon saja padaNya. Itu lebih baik. Kan?*senyum lagi*

No comments: