Wednesday, January 25, 2012

Kembara Ke BBB-PutraJaya-BBB-Shah Alam

Semalam balik dari Terengganu. Perjalanan yang kurang lelahnya berbanding perjalanan pulang ke Terengganu.

Sampai lebih kurang jam petang. Terus ke BBB. Berjumpa dengan Cik Kenari. Tapi Cik Kenari hadir dengan Viva Oren. Mula berfikir kemana ingin dilangkah kaki bersama 4 tayar. Cik Kenari mengajak ke PutraJaya. Lepak kejap di PICC. Melihat panorama PutraJaya di kala air dari awan mula menitiskan titis-titis gerimis.

Berfikir lagi memandangkan hari kian senja. Mencari tempat untuk meletakkan dahi pada tempat sujud padaNya.

"Kite gi Masjid Sultan Zainal Abidin nak?"Tanya Cik Kenari

"Jom...kite bawakkan"Ujarku dengan penuh bangga.

****

"kite rasa ikut sini lah wak"tuturku.

"Takper...takper...kita terus lagi"balas Cik Kenari.

Berpusing-pusing kami mencari Masjid Besi.

"tapi Palace Of Justice sangat cantik untuk shoot kan?"sambil memuncungkan bibir ke arah bangunan Palace Of Justice.

"Kite ingat...kite ingat..masjid tu depan Palace Of Justice"

Dan akhirnya sampai juga.

****

Sangat cantik. Masjid ini sangat cantik. Aku rasa kagum sangat. Ingin kembali kesana nanti. Kembali meletakkan dahi pada tempat sujudNya.

****

"Nak makan kat mana?"tanya ku.

"kita ada nampak restoran dekat kawasan rimbun-rimbun. Tapi kite tak penah pergi. Nak try?"

"Jom"

"Kalau mahal kite minum jer lah yer wak"ujar Cik Kenari.

Aku senyum nipis.

Dan...........

Salah jalan lagi.

****

Restoran ni aku lupa namanya. Tapi best konsepnya. Ada kolam. Ada air pancut. Ada pohon rimbun.

Kami order Mee Rebus, Fish & Chip, Laicikang, Nes O dan air suam. Harga biasa. Tak mahal sangat. Berpatutan pada pendapat aku.

Banyak yang dibualkan. Tentang pelbagai topik. Dari kerajaan hati hingga ke empayar sejarah. Pada mulanya aku lebih banyak bercakap. Tapi bila Cik Kenari buka cerita, aku lebih kepada pendengar yang setia. Angguk-angguk kepala dan tersenyum.

Tebal juga buku sejarah Cik Kenari.

****

Aku rasa penat sangat sesampai sahaja dirumah. Hanya sempat menghantar 2 sms pada Cik Kenari. Terus aku padam.

No comments: