Saturday, November 7, 2009

3Cerita,1Karangan

Semalam borak-borak ngan kawan aku...Sambil berborak mulut dia memang tak lekang dari menasihati aku yang lagi muda dari beliau..Yerp..aku muda..

Tapi bila tiba satu part,dari nasihat,tetiba berubah menjadi satu perdebatan.

Dia:"Ko nanti dah dapat duit simpan sikit..nanti nak kawen"
Aku:"erm..nak kawen bukan senang..kena pilih betul-betul"
Dia:"Ayat ko salah..kita tak perlu pilih bini kita..seme tuh dah ditetapkan..sebelum kita ada pon.."
Aku:"yer tahu..tapi nak kena usaha juga.Tapi kalo tak dapat,Itu lah takdir"

Aku akui,setiap apa yang kita buat,setiap apa yang kita lakukan,hatta nak mengelip mata sekalipun,itu dah tertulis.Cuma kita sebagai manusia,tetap kena berusaha.Doa,Usaha dan Tawakal.
Kalo hanya bergantung pada apa yang dah tertulis tanpa mahu berusaha,apa guna kita jadi manusia yang ada akal fikiran??Kan?Kita di anugerahkan akal untuk berfikir.Maka gunakanlah.Tak perlu untuk kita semata-mata bergantung pada nasib dan takdir.Selebihnya..Allah Punya Kuasa.

***

Semalam sempat tengok Piala Malaysia Kelantan Vs Negeri Sembilan.Main bola macam budak sekolah.Tu satu hal lah.Satu lagi hal,Fan Kelantan.Apa punya otak daaa....otak letak kat lutut ker aper??Aku tengok dalam stadium tuh bukan dah macam game bola..macam kat medan perang..booom sana...boooomm sini...bakar sana...bakar sini...pelik aku ngan mentaliti dorang.Adakah Generasi Kelantan sekarang makin Bengap???siyes..aku ramai giler member-member budak Kelantan..Tapi takder lak jenis macam tuh..Siyes aku tatau yang bakar2 tuh datang dari ceruk mana..agaknya tak penah tengok kerusi stadium kot..asal jupa barang jer bakar..asal jupe orang negeri lain jer baling botol mineral..Malu kawan2 aku dari Kelantan.

****

Kepada kawan-kawan aku yang tengah bizi untuk final exam...aku ucapkan GoodLuck..Gua dah abes blajor...jom karaoke???Muahahahaha.Dan kepada kawan-kawan aku yang sedang dilanda masalah...Hadapi Masalah dengan tabah.Masalah Datang Untuk diselesaikan.InsyaAllah.Don't worry.

***Aku malas nak wat nota kaki....hahaha




No comments: