Sunday, December 27, 2009

Syed & Tengku....ader aku kesah???

Assalamualaikum....yaa ahli kubur..

Aku pelik...

Dengan manusia yang terlampau meng agung kan keturunan.Contoh nya...

Syed, Tengku or watever....

Tak boleh kawen ngan orang yang bukan dari 1 keturunan..konon.
Ader adat dan pantang larang yang tak masuk akal perlu dijaga...konon.
Riak & Takbur dengan keturunan konon nya dari keturunan Ali Karramahaallahuwajah'ha & Fatimah Az-Zahra...konon.

Kalau yang mulia sekalipun..itu keturunan korang...blom tentu lagi korang mulia.
Kalau yang baik sekalipun..itu keturunan korang..blom tentu korang.

Kata Keturunan nabi..tapi still wat mende2 yang nabi tak buat.Contoh??Upacara lenggang perut untuk ibu mengandung..tu tak campur macam-macam lagi adat korang yang kebanyakkannya lebeh berunsur khurafat dari apa yang dianjur oleh Islam.

"Aku jadikan manusia itu berpuak-puak untuk saling mengenali dan memahami"
"Tidak aku jadikan manusia dan jin selain untuk beribadah kepadaku"

Itu Allah yang cakap..bukan aku.

Ader Tengku or Syed bukan tiket masuk syurga kawan..yang penting iman dalam dada korang..bukan iman keturunan korang...

Takyah lah penetik sangat ngan keturunan.Kita seme manusia.Keturunan dari Adam dan Hawa.Yang membezakan kita cuma taqwa.

***aku bukan anti tengku or syed....cuma anti penetik2 yang dangkal otaknya.

2 comments:

Hezy-rena said...

wahh...

apa kes nih???

sapa dok bangga sgt dengan gelaran2 tersebut????

aku dulu oper tegar kt uitm rilek jeh...kwn gak dgn korg yg slalu dpt campo tuh hahhaahahahahahhaa

Unknown said...

tade pe2..cuma meluat ngan segelintir manusia yg membanggakan sgt ngan keturunan..hehe